MIS PÄEV TÄNA ON??

Thursday, February 11, 2010

kuidas etendus läks? hästi. mõlemad vaatajad olid kohal.

Lugesin/nägin/kuulsin uudist Ugala kohta, kus räägiti, et Arturi laule käis vaatamas nii vähe inimesi, et publik mahtus lavale koos näitlejatega ära. Näitlejatest on kahju. Nende jaoks ei loe, kas saalis on 50 või 500 vaatajat - show must go on.

Pisitasa ikka jälgin teatri käekäiku ja natuke (rohkem, kui natuke) nukker on.
Milles asi on? Mida rahvas tahab? Jalaga-perse-huumor jääb liiga labaseks, samas minu mõistes täitsa heade etenduste peale krimpsutavad paljud nina.

Rahvas tahab intiimsust. Ma ei mõtle siinkohal keppi ja keeksi, shopingut ja fuckingut (viimane muuseas hea tükk aastate eest), ma arvan (ja siinkohal ei tasu kõike, mis kirja saab, tõe pähe võtta, tegu on vaid minu arvamusega), et publik tahab lähedust ja kuuluvustunnet, vahetut kogemust - samas midagi erilist, eksklusiivset. Onu Vanja, Kogujad, kohvikuõhtud - kõik on/olid äärmiselt populaarsed.

Ma ei suuda oma mõtteid päris lõpuni mõelda ja hüppan ühelt teemalt teisele aga mõte, milleni tahtsin jõuda - publik tahab midagi erilist - midagi, mis ei ole nö. masstoodang. Midagi sellist, mille puhul igale tükile saab seerianumbri peale lüüa. Ja mis seal salata - kui saalis on vähe kohti ja piletit on raske saada, tõstab see pisut ka hasarti. Emotsioon a la "oh, sain pileti - vedas!", tekitab ka teistes soovi samasuguse joppamise osaks saada..

Teine mõte, mis juba eelmise suve lõpus pähe kargas - lavale on vaja nn. oma nokiat. Midagi sellist, mille kohta kõik kuulnud on aga päris täpselt ise ei tea.. Midagi sellist, mis kutsuks vaatama külalisi väljaspoolt, kui ka kodupublikut. Oma legendi on vaja. Nii, nagu Haapsalul on Valge Daam, mille nad on nii hästi müügiartikliks teinud, et sellenimelist festivali peetakse igal suvel. Midagi müstilist, ajaloolist.. Hea, kui selle kohaliku, ajaloolise ja müstilise saaks veel siduda lossivaremetega ja ongi olemas! Mida tead SINA Villu keldrist? Ah? Midagi oleks nagu kuulnud? Villu? Villu vallutused? Viljandis on villu kelder..

Miks ei võiks Ugala suvelavastusena lossivaremetes etendada Villu vallutusi ja Villu keldri legendi? Võiks ju...

Ja siis.. Silmaringi laiendamise loengud Ugalas on hea. Paljud kehitavad vb siinkohal õlgu, et miks see loengusari teatrile hea peaks olema? Tasuta ju..
Aga vot, selle pärast, et hoida teatri ligidal ka neid inimesi, kel ajutiselt etenduste vaatamiseks puuduvad rahalised vahendid.. Et nad siiski saakisd teatri tegemistest osa ja ei jääks majale kaugeks..

Protsessis osalemine on ka hea reklaamitrikk. Tean päris mitut inimest, kes käisid Kogujaid vaatamas, kuna olid juhuslikult tutvumisõhtutele sattunud. Mina sealhulgas. Kui sa oled protsessis sees, mõtiskled vastava teema üle, tutvud eellooga, oled justkui osake kõige kujunemisest, siis ei saa ju projekti kulminatsioonist (etendusest) ilma jääda.. Seega - kiidan igati heaks etendustega osavalt seotud silmaringiõhtud. Loodan, et huvi nende sündmuste vastu jagub.

Eestlane on kummaliselt valiv, või siis oskamatu valima ja hindab tihtipeale raamatu sisu kaane järgi ning ürituse väärtust piletihinna alusel - seeläbi olen tihtipeale suurepäraste soodsate või tasuta kultuuriürituste publikunappuse tunnistajaks sattunud.

Lõpetuseks tsiteerin tuntud narri lavalaudadelt: minge teatrisse, kui teil midagi paremat teha ei ole. minge teatrisse!

6 comments:

  1. Raha ei ole rahval, vot milels asi on. Mina olen ka tahtnud vähemalt viite tükki vaatama minna, aga raha on mujale rohkem vaja panna- kahjuks.

    Ugala tõstis siin mingi aeg tagasi piletihindasid. See on küll lihtsalt minu mõte, aga kui nad neid nüüd jälle alla laseksid, siis ju rahvast tuleks rohkem... Sellega ju teeniks rohkem raha teatrile.

    Selle Villu jutu peale- tean omast allikast, et seda etendust on lossivaremetes tehtud. Ma küll ei tea millal, aga kui see hästi läks, siis võiks ju veel teha:) Mina läheks küll vaatama;)

    Veel võiks Ugala mõistliku summa eest ekskursioone korraldada:) Oleks ju huvitav näha neid telgitaguseid ja kuulsuste garderoobe:D

    Ja veel- paar aastat tagasi sain ma kokku kamba inimesi,kes olid nõus Ugalale iga kell vabatahtlikku tööd minema tegema. Kirjutasin sellest Tammearule, aga vastust ei saanudki:( Minu arvates lasi Ugala mööda kasuliku võimaluse tasuta orje kamandada:DD Aga noh, kui ei ole vaja, siis ei saa ju ise sisse murda, et me tuleme tasuta toimetama teile siia.

    Veel-- teatriskäimise harjumuse peaks sisse kasvatama juba lapsele. Vanemad peaksid lapsede teatrisse viima ja lasteaed peaks ja kool peaks ja siis juba kasvabki inimesehakatisele sisse tahtmine käia teatris.

    Nokiast- seda on raske leida. Äkki peaks tegema uuringu Viljandi rahva seas, mis võiks olla see asi, mida nad teatris veel kogeda tahaks. Äkki koos lemmiknäitlejaga pildistamine, tutvustav jututunnike enne uue tüki lavale tulemist, ruumide väljarentimine jne jne. Aga ega meie ei saa siin ju kõikie korda seada- Ugalal peaks endal olema loominguline tiim olemas ja loodame nende ajude peale:)

    ReplyDelete
  2. :D Kata kuule, mu komm sai peaaegu sama pikk kui sinu murepostitus:D

    ReplyDelete
  3. Väike nokk-nokk: Villu võitlused. William oli vallutaja :D

    Jutus on iva sees. Eks uus juhtkond ka püüdleb vaikselt selle nokia juurde.

    Üks on ju juba leitud - teatrikohvik.
    Kogujaid mängitakse ka veel.

    Piletihinnad on tõepoolest see põhiline okas, mis paljusid eemal hoiab.
    Samas, teatril on ju ka vaja omad maksud maksta.
    Ja jällegi, mida sa maksad, kui kõrgete pileti hindade tõttu pole publikut, kes tooks raha sisse.
    Nõiaring?

    Mulle väga meeldisid need sooduspakkumised jaanuaris.
    Neid võiks veel olla.
    Sõna "soodus" mõjub :D

    Ja Meeli vabatahtlike juttu võiks uuesti arutada.
    Nüüd, kus pukis on Hillar ja Sammul, võib uuesti proovida.

    Kirjutame.
    Mina olen nõus teatrit aitama :)

    ReplyDelete
  4. villu võitlused jah.. a mis sa ikka tahad, vaata, mis kell ma selle jaurami kokku kribasin :D
    mina ei tea, et seda viimase paari aastakümne vältel lossikates mängitud oleks. meeli võiks mind kurssi viia :)
    ja vabatahtlikest niipalju, et...

    ma olen nõus teatripileti eest garderoobis töötama, jopesid varna riputama ja külastajatele naeratama :) :)

    ReplyDelete
  5. Olen meeliga nõus, et raha pole. Teine asi on, et lapsehoidjaid pole ja kolmas asi nende noorte teatraalide kasvatamise teemadel - minu jaoks isiklikult mingi nädala see keset päeva lasteetenduse aeg ikka ei sobi küll. Kohe üldse ei sobi. sest mõni peab tööl ka käima. Fuck, isegi lauba peab tööl käima ja pühaba olen laip. Appi! Mu lastest kasvavad jõmmid! Appi! Orjarahvas, ma ütlen.... MA ju tegelt armastan teatrit.

    Kolledz oli hea aeg. Sai sõbranna kõrval, kes õppis villu kursusel muide, nägu teha, et ma olen ka teatrikateedri tudeng ja terve hooaja etendused ära nähtud. Kord sebis norru meid andiga enda kõrvale pulti. Olid ajad... a noh teater sellest muidugi söönuks ei saa, et selline puruvaene raamatukoi neile jänest teeb.

    ReplyDelete
  6. verxu, ega teater veel jõmmist inimest tee ja selle puudumine vastupidist. lähme järgmisel nädalavahetusel põnnidega nukuteatrisse - etendused sobivalt puhkepäevadel ja pilet oli vist 20.-??

    ReplyDelete